Vandaag voert onze reis ons naar Havelock (ook in North Carolina). Om hier te komen kun je over het vaste land, maar een andere mogelijkheid is om met de ferry van Cape Hatteras naar Ocracoke Island en vanaf Ocracoke Island naar Cedar Island.

Wij kozen voor deze laatste optie. De eerste ferry konden we niet reserveren, die gaat op basis van wie het eerst komt mag mee. Dat kan ook want deze ferry is gratis. De volgende ferry konden we wel reserveren en dat hebben we ook gedaan. Om mee te mogen met de tweede ferry moeten we om half 1 bij de haven staan. In Nederland hadden we berekend dat we dan uiterlijk 10 uur de eerste ferry moesten hebben. Zouden we hier niet op kunnen dan, moesten we een stuk terug en via het vaste land. Toen ik gisteravond nog een keer keek dacht ik te zien dat de eerste overtocht een half uur zou duren. Dus we konden eventueel ook nog een boot later hebben. We besloten om toch voor die van 10 uur te gaan, dan hadden we ook wat tijd op Ocracoke Island. Als we om 10 uur de ferry wilden hebben moesten we uiterlijk half 8 wegrijden bij het hotel. 5 voor half 8 reden we het terrein af en hadden de navigatie ingesteld op de haven van Cape Hatteras. Uiteraard hebben we onderweg wel brood gehaald voor de lunch.

20220912004

20220912007

Dat torentje zou onze werkkamer kunnen worden

20220912008

Maar verder geen stops gemaakt. 9:15 uur sloten we achteraan in de rij, welke na ons snel langer werd.

20220912009

Om kwart voor 10 mochten we de boot op.

20220912013

Wij hadden dus geluk, maar ik weet zeker dat er auto’s achter ins stonden die niet mee konden. Achteraf was het maar goed dat we ons aan het originele plan te hebben gehouden, want de overtocht was helemaal niet “maar” een half uur, maar anderhalf uur.

20220912023

20220912031

Als we een latere ferry hadden genomen hadden we te laat geweest voor de volgende ferry.

20220912040

Om van de ene ferry naar de andere ferry te gaan moet je letterlijk het hele eiland over. Ook nu hebben we geen stops gemaakt. Na het “inchecken” en parkeren van de auto in rij 4, zijn we wat gaan rondlopen. Als eerste zijn we naar een Civil War memorial gelopen.

20220912042

Want ook al zitten we op een eiland, ook hier was een fort. De resten van het fort zitten onder water in de zee en niet zichtbaar. In het visitor center (NPS) kregen we de tip om naar het British Cemetery te lopen.

20220912054

Tijdens WW II, was een Engels schip door de Duitsers getorpedeerd en alle bemanningsleden van het Engelse schip zijn hierbij omgekomen. Dit gebeurde op 11 mei 1942. Op 14 mei 1942 spoelden 4 lichamen aan van de Britse Navy. De Amerikanen wisten zeker dat het Engelse matrozen waren door het uniform wat zij droegen. De Amerikanen hebben deze matrozen begraven en Engeland hierover op de hoogte gebracht. Van 2 is er achterhaald wie ze waren, de andere twee zijn unknown soldiers. Nu nog komt er ieder jaar op 11 mei iemand van de Engelse regering deze matrozen herdenken. Net als wij 4 mei herdenken zeg maar. De overige zeevaarders zijn trouwens nooit gevonden. Hierna zijn we teruggelopen naar de auto en niet lang daarna mochten wij als eerste aan boord. Er stonden wel al 3 auto’s maar deze waren van het personeel. Deze overtocht duurt een uur langer dan de eerste overtocht. Maar dat vinden wij niet erg.

t20220912013

Om kwart over 3 kwamen we aan op Cedar Island.

20220912079

We hadden gezien dat hier een Wildlife Refuge was en omdat we ook nog graag een wat wilden wandelen gingen we naar het visitor center. De vrijwilliger die daar stond raadde een wandeling ten zeerste af. Door de regenval van de afgelopen dagen was de trail niet helemaal toegankelijk en daarnaast waren er 3 soorten insecten (waaronder muggen) die hierdoor geactiveerd zijn en je door lek geprikt wordt. We hebben dan een klein stukje met de auto gereden. Sjon moest nog in de ho ijzers omdat er een slang over aan het steken was. Gelukkig zag hij hem anders hadden we een slang aangereden.

20220912081

Iets verderop zagen we nog een aantal Ospreys, maar verder hebben we niets gezien.

20220912089

Het hotel was nog ruim een uur rijden, tijd om die kant op te gaan dus. Na het inchecken en de koffers naar de kamer gebracht te hebben, hebben we eerst het restant van de pizza opgewarmd en daarna zijn we nog even naar de Walmart verderop in de straat gereden.