Je zou verwachten dat de nieuwszenders het over 9/11 zouden hebben, maar nee de rit van de Queen van Aberdeen naar Edinburg werd live uitgezonden.

De vlaggen hingen al half stok, dus daarin kon je ook niet merken dat het al weer 21 jaar! geleden is dat Amerika werd aangevallen.

t20220911005

Na het ontbijt hebben we de spullen bij elkaar gezocht en na het uitchecken via de Walmart en WaWa (moest wat cash pinnen en hier is het nog steeds zonder fee) richting North Carolina gereden. Als eerste stop hadden we Corolla Beach op de planning staan. Hier kun je als je geluk hebt wilde paarden op het strand zien. Ik had verwacht dat het een weg langs het strand zou zijn, maar dit was natuurlijk niet het geval. De weg ging over het strand….. om over het strand te mogen rijden moet je een 4x4 hebben. Gelukkig is de Nissan Murano een 4 wheel drive. Dus vol goede moed gingen we het strand op.

20220911001

20220911003

Na ongeveer 4 mile (6,4 kilometer) werd het zand steeds muller, de rijsporen steeds dieper, waardoor we het zand regelmatig aan de onderkant van de auto voelden. We hebben het nog een mile volgehouden, maar toen hebben we rechtsomkeert gemaakt. De wilde paarden van de Outerbanks hebben we niet gezien jammer genoeg. Als we ooit weer hier komen gaan we mee met een tour, dan hoeven we zelf geen risico’s te nemen met de auto. Onze volgende stop was bij het Wright Brothers National Memorial.

20220911012

Eerst zijn we het visitor center binnengelopen voor wat achtergrond informatie en natuurlijk ons stempeltje.

20220911014

20220911016 20220911020

De inspiratie voor het vliegen is ontstaan door het verkrijgen van een speeltje (bat genaamd).

20220911028

Ik denk dat de werking van dit speeltje vergelijkbaar is met zaden van de esdoorn. Deze zaden worden ook door de wind als een soort helikopter verplaatst. Orville en Wilbur hadden vanaf dat moment hier veel interesse in. Na hun opleiding beginnen ze in eerste instantie een fietsenzaak de Wright Cycle Exchange. In 1895 ontwerpen ze een eigen fiets de Van Cleve, die ze ook zelf in de zaak maken. Tijdens een langdurige ziekte van Orville in 1896 leest hij een artikel de vliegexperimenten van Otto Lilienthal. De twee broers waren natuurlijk al geïnteresseerd en praten lang over het onderwerp. Op 30 mei 1899 schrijft Wilbur een brief naar het Smithsonian Institution om meer informatie over de problematiek van het vliegen te krijgen. Op basis van deze informatie gaan de twee in de zomer aan de slag en bouwen een zweefvliegtuig in een kamer boven de fietsenzaak. Na een jaar bouwen waren ze zo ver dat ze hun vliegtuig wilden testen. Hiervoor zochten ze een plek met veel wind, weinig bomen, een zachte ondergrond en weinig pottenkijkers. Kitty Hawk in North Carolina is de 6e winderige plek van heel Amerika. Hier gingen ze hum zweefvliegtuig testen. Met de informatie die ze kregen uit deze tests gingen ze terug naar hun fietsenzaak in Dayton (hier zijn de broers geboren en opgegroeid) om de bevindingen van de tests te verwerken in een nieuw toestel. Al deze testtoestellen waren motorloos en zij wilden graag een gemotoriseerd toestel bouwen. Ze zochten naar een fabrikant voor een motor, maar dit lukte niet. Geen fabrikant wilde zich hieraan wagen. Uiteindelijk is de motor gemaakt door een werknemer van de fietsenzaak. Orville en Wilbur waren niet de enige die probeerden een gemotoriseerde vliegtuig te bouwen. Samuel Langley deed dit ook en kondigde in 1903 aan een vlucht te wagen. Hierdoor kwamen de broers onder druk te staan. Ze waren al ver, maar nog niet ver genoeg. Ze trokken daarom met hun experimentele en nog niet helemaal afgewerkte toestel terug naar de duinen bij Kitty Hawk. Om het toestel af te kunnen bouwen, hadden ze een nieuwe en grotere schuur van 5×13 meter nodig. Hier konden ze het vliegtuig assembleren. Op 14 december werd een eerste poging ondernomen, maar deze mislukte. Op 17 december 1903 vond een vlucht plaats met de Flyer met Orville als piloot de eerste vlucht van 12 seconden over een afstand van 37 meter.

20220911029

Gelukkig waren hiervan getuigen, namelijk de personeelsleden van een nabijgelegen weerstation. Deze 12 seconden hebben ervoor gezorgd dat wij nu in staat zijn om de hele wereld over te vliegen. Ze deden die dag meerdere pogingen, waarbij de langst gemotoriseerde vliegtuig dat een gecontroleerde vlucht maakte 260 meter in 59 seconden was. De duinen zijn inmiddels helemaal begroeid, maar het geeft een duidelijk beeld van hoe het gegaan moest zijn. En inderdaad het is erg winderig daar.

20220911036

We hadden verwacht hier alleen een memorial aan te treffen en niet een heel museum erbij.

20220911039

t20220911014

20220911050

Hierdoor waren we hier meer tijd kwijt dan we van te voren ingeschat hadden. Fort Raleigh (ook een koloniale nederzetting in de periode van 1584-1590) werd hierdoor van het programma geschrapt. Achteraf maar goed ook want we hoorden in de verte gerommel en zagen bliksemflitsen.

t20220911019

We konden gelukkig al onze kamer in het hotel in en hebben nadat we alles naar de kamer gebracht hadden (en omdat er verder niets anders op de televisie was) Home Alone 2 (ja een kerstfilm in september) gekeken en aansluitend Bohemian Rhapsody.

t20220911004

Omdat we geen zin meer hadden om eropuit te gaan hebben we een pizza besteld en deze werd netjes bij onze kamer gebracht. Morgen gaan we wederom verder met onze trip, we blijven hier maar één nacht.