We waren schijnbaar erg moe gisteravond, want waar we normaliter rond een uur of 3 beiden al weer helemaal wakker zijn, was het vanmorgen “pas” 5 uur voor we wakker werden. We hebben eerst de koffers heringedeeld, de foto’s op de computer gezet en het verslag van de heenreis geschreven.

Nadat we deze online hadden gezet zijn we richting de ontbijtruimte gelopen.

T20220902009

Tijdens het ontbijt hebben we bedacht welke boodschappen we nu direct nodig hadden (we waren gister immers niet aan boodschappen doen toegekomen) en na het ontbijt zijn we naar de Walmart verderop in de straat gereden. Het was geen supercenter, dus geen verse producten. We hebben wat we konden vinden van het lijstje gehaald en zijn hierna naar Giant (ook een hele grote supermarkt, maar dan zonder de extra’s van Walmart).gereden. Hier hebben we de overige boodschappen van ons lijstje gehaald. Omdat we producten gekocht hadden die we niet direct nodig hadden, maar wel in de koelkast moesten zijn we teruggereden naar het hotel. Hier hebben we gelijk een broodje gegeten, dat is wel zo makkelijk. Na de lunch zijn we in de auto gestapt en richting het visitor center van het Gettysburg National Military Park gereden.

20220902005

We hadden voor vandaag het Eisenhower National Historic Site op de planning staan. Tijdens ons bezoek in 2012 hadden we de Battlefield al veel gezien.

20220902009

Om bij de site van Eisenhower te komen moesten we een stukje over de autoroute van het Military Park rijden en herkenden dit van 2012. Eigenlijk is Gettysburg één groot museum met als hoofdonderwerp de Civil War.

20220902016

Eisenhouwer had natuurlijk niets met de Civil War te maken, maar heeft een groot deel van zijn leven samen met zijn vrouw in Gettysburg gewoond en zijn huis is nu een museum.

20220902021

Toen we bij het huis aan kwamen lopen was een ranger net het één en ander aan het vertellen, dus konden we mooi aansluiten.

Eisenhower National Historic Site is de boerderij van de 5 sterren generaal en later de 34e president van Amerika, Dwight David Eisenhower. De boerderij grenst aan het voormalige slagveld van Gettysburg. En vanwege de mooie omgeving en uitzichten diende de boerderij de president en first lady eerst als weekendverblijf en ontmoetingsplaats met wereldleiders. Vanaf 1955 (in september van dat jaar kreeg president Eisenhouwer een zware hartaanval) werden de zaken die betrekking hadden met zijn presidentschap vanuit de boerderij in Gettysburg geregeld. Op de boerderij werd een kantoor voor de Secret Service ingericht. Na het overlijden van Eisenhouwer in 1969 moest zijn vrouw eigenlijk de boerderij verlaten, maar met een speciale regeling mocht ze er blijven. Alleen een aantal (bij een president horende) bedienden moesten weg. Na haar overlijden in 1979 is van de boerderij een museum gemaakt en tot op de dag van vandaag is dit nog steeds zo.

De boerderij zag er goed verzorgd uit en volgens mij een hele fijne plek om te wonen. De first lady is een vrouw naar mijn hart. Zo hield ze ontzettend van As the world turns, een soapserie die ik zelf ook heel graag keek, heeft ze een roze badkamer, waarin zelfs de wastafel roze is en ga zo maar door.

20220902026

20220902037

20220902038 20220902042

Het was een leuke tour en we mochten zelfs een kijkje nemen in het kantoor van de secret service.

20220902056

Het kantoor van de Secret Service.

Na deze tour wilden we een stukje wandelen bij Devil’s Den, maar dit was helemaal afgezet. Het was inmiddels al na 4 uur en we wilden nog naar de Outletshops van Gettysburg. Gelukkig was dit maar een minuut of 10 rijden.

20220902062

Het is een leuke outlet, niet zo groot als de Premium Outlets van Florida, maar leuk genoeg om even doorheen te lopen. Helaas merk je hier ook dat Corona een ding is, want veel winkels gingen door personeelstekort eerder dicht en ook stonden er meerdere panden leeg.

T20220902008

Hopelijk trekt het snel weer aan. Voor een aantal zaken waren we geslaagd, voor andere zaken moeten we bij andere outlets tijdens onze trip kijken. We merkten dat de vermoeidheid toe begon te slaan en zijn richting ons hotel gereden. Hier hebben we op de kamer iets gegeten en hebben daarna nog wat televisie gekeken.

Eén reactie

• Gettysburg National Military Park lijkt ons ook een mooie bestemming om een dagdeel door te brengen, en natuurlijk ook heel leerzaam. Overigens komt Gettysburg National Military Park en the Battlefield ook voor in een paar afleveringen van Homeland.

Reageren is niet mogelijk

Reageren op deze inhoud is niet mogelijk.