Nadat we vanmorgen even met Sandra (onze verhuurder en eigenaar van het appartement) hebben staan praten zijn we richting het Volcanoes National Park gereden. We zijn wederom gestopt bij het visitorcenter om daar te informeren of de lava flow al weer gestart was.

Maar helaas was dit niet het geval. We hoorden we dat het punt waar de lava uitstroomt door de opbouwende druk aan het stijgen is. Op dat moment was dit al met 6 feet (1,82 meter) gestegen en nog steeds aan het opbouwen. We besloten om dan naar Jaggar museum te rijden en kijken of we daar net zoveel geluk hadden als afgelopen maandag. Maar ook hier was het erg rustig. Waar we afgelopen maandag opspattende lava zagen in de lava lake van de caldera (is de naam voor een hele grote crater), zagen we nu alleen maar rook.

Geen activiteit

panorama 1

Ook het niveau van de lava lake was behoorlijk (7 meter) gezakt wat ook betekende dat er ergens druk aan het opbouwen is. We wilden niet de hele dag hier blijven wachten en zijn daarom naar de Lava Tube gereden om deze te bezichtigen. Als lava over het landschap stroomt bedekt het de bodem op dat moment. Het wordt een soort korst wat op sommige plaatsen hol er onder kan zijn. Zo is ook de Lava Tube ontstaan. Het is een soort van tunnel bedekt met een lava dak. De Tube was in lengte niet lang, maar natuurlijk ook erg indrukwekkend om hier door heen te lopen en het besef te hebben dat je onder lava loopt.

Thurston Lava Tube2

Thurston Lava Tube

Het begin van een varen

Hierna zijn we naar het Hilina Pali Overlook gereden en hebben hier een klein stukje van Ka’ū Desert Trail gelopen.

Lookout 2

Lookout 1

Teruggekomen bij de auto hebben we eerst aan de overdekte picknicktafels geluncht. Het uitzicht was echt super.

lunchen

Zo zitten we aan de lunch....

uitzicht tijdens de lunch

En dit is ons uitzicht!

panorama 2

Niet veel later kwamen er 2 mensen vanuit Tennessee bij, maar tot dat moment waren we met z’n tweeën en hadden dit mooie uitzicht voor ons zelf. Terwijl we zaten te genieten van dit spektakel zagen we een regenbui aankomen en over ons heen trekken. Niet veel later kwamen er nog 2 mensen bij. Zij waren van plan om naar beneden te wandelen, daar 2 nachten in een tent te verblijven en dan weer terug te wandelen. Voor dat ze op pad gingen hebben ze eerst nog wat gegeten en hun spullen in gereedheid gebracht. Wij vonden het inmiddels genoeg en zijn teruggereden naar de hoofdweg. Onderweg hebben we nog diverse stops gemaakt, maar de inmiddels nieuwe regenbui zorgde ervoor dat je bijna je auto niet uit kon.

wisselend landschap

Zo rij je door begroeiing en zo weer een vlakte met lava

Wandelen over lava

nieuw leven

Verschillende kleuren

Wel hebben we weer Nene gezien en zijn er inmiddels achter dat deze Hawaiiaanse gans de staatsvogel van Hawaii is. Jammer genoeg staat deze gans op de lijst van bedreigde diersoorten en is het maar goed dat je in het park gewaarschuwd wordt waar de dieren zich bevinden.

nene

We besloten om naar het Jaggar museum te rijden en kijken of daar inmiddels al weer wat te zien viel. Maar helaas hier was nog steeds niets te zien. Wel was het droog en zonnig, dus we konden even aan de rand van de caldera blijven. Om half 4 ging ranger John wat vertellen over de vulkanen van Big Island, met de nadruk op de twee in het Nationale Park. Big Island heeft 6 vulkanen, waarvan er 5 actief zijn. Deze vulkanen zijn: Haleakalā, Hualālai, Kīlauea, Lō‘ihi, Mauna Kea en Mauna Loa. Mauna Kea is de slapende vulkaan en Lō‘ihi is een vulkaan die nog in de oceaan actief is. Deze vulkaan ligt 35 kilometer uit de kust en op een diepte van 1 kilometer. Over 10.000 jaar zal dit een nieuw eiland van Hawaii worden. Ook hoorden we hier dat het plaatsje waar wij verblijven in oktober 2014 geëvacueerd moest worden vanwege een lavastroom. Gelukkig voor de bewoners stopte de stroom toen het de grens van het dorp benaderd had en bleven de huizen en alle bezittingen bespaard.

Bedreiging Lava Pahoe

Het was enorm interessant en ik heb er een hoop van opgestoken. Omdat we inmiddels een nieuwe regenbui zagen aankomen zijn we naar de auto gelopen en hebben het park verlaten.

regen rolt over caldera

VNP map

Rood hebben we maandag gedaan, blauw vandaag

Onderweg zijn we gestopt bij de supermarkt voor wat eten en toen terug gereden naar ons appartement. Hier hebben we gebruik gemaakt van de wasmachines en is onze koffer weer gevuld met schone kleding.

Weer een nieuw soort

Morgen gaan we Sandra, Kai en het plaatsje Pahoa verlaten en rijden we terug naar Kona. Hier blijven we nog één nacht in een hotel omdat we vrijdagmorgen vroeg vertrekken naar Maui.