Ook vandaag hadden we een bezoek aan The Everglades op het programma staan. We hadden voor vandaag The Everglades Combo bij Capt. Jack gereserveerd. We hadden bij deze organisatie vorig jaar al de combo gedaan en vonden dat zo’n geweldige ervaring dat we nu weer voor deze organisatie hadden gekozen.

We moesten ons om half 10 melden en reden we naar het kantoor waar we de vorige keer ons moesten melden. Onderweg zagen we langs de kant heel veel afval veroorzaakt door de orkaan. Maar ook de schade aan huizen en noem het maar op was duidelijk te zien.

Irma aftermath

Het kantoor was gesloten en verwees ons naar de plek waar we de vorige keer onze airboattour door de mangrove gestart waren. Toen we daar aankwamen was er een vrouw bezig met opruimen en gaf aan dat ze tijdelijk een ander kantoor verderop in de straat in gebruik hadden genomen omdat dit kantoor te veel schade had opgelopen door Irma. Dus wederom terug naar de auto en verderop de straat in. In de straat moesten we een tijdje wachten want ze waren al het puin wat langs de kant van de wegen lag aan het opruimen en ze waren net begonnen een truck vol te gooien. De chauffeur van de truck kwam dit wel even netjes melden en of we een paar minuutjes geduld hadden. Ja, gelukkig hadden we dat wel. Als je ziet wat er allemaal op zo’n truck gegooid wordt besef je pas hoe heftig dit allemaal geweest is. Later begrepen we dat Everglades City (de plek waar we op dat moment waren) tot aan de daken van de huizen onder water heeft gestaan. Na de ontvangst van de kaartjes konden we met de airboatride van 9:45 uur mee en capt Tony was onze begeleider. In de haven waren dolfijnen gespot en de captain nam uitgebreid de tijd om ons deze te laten zien. Er waren er meerdere en één was op dat moment met een vis aan het spelen. Zo super leuk om te zien.

airboatride 1 dolfijn 1

airboatride 1 dolfijn 2

Maar nu werd het toch tijd om de mangrovebossen in te gaan. Het is een hele bijzondere ervaring al deze wandelende bomen (want als ze de vaarroute niet open houden wandelen de bomen en is het binnen 10 jaar weg).

airboatride 1 mangrove 1

airboatride 1 2

airboatride 1 mangrove 2

airboatride 1 mangrove 3

Op de open stukken maakte capt. Tony soms een rondje van 180 graden waardoor we gingen driften. Echt super om mee te maken.

airboatride 1

Onderweg hebben we één alligator gezien en Julian had zelfs onderweg een wasbeertje gespot, maar de dolfijnen maakten alles goed.

airboatride 1 gator 1

Aan het eind van de tour waren ze er nog en ook speelden ze nog steeds met de vis. Ook nu werd er weer uitgebreid de tijd genomen om hier van te genieten.

airboatride 1 dolfijn 3

airboatride 1 dolfijn 4

Toen zat onze tijd er helaas op en voeren we terug naar het dok. Nadat we capt. Tony bedankt hadden zijn we naar het tweede deel van de combo gereden. Op de parkeerplaats hier lag ook heel veel afval. Al dit afval was van het terrein van Capt. Jack’s afgekomen.

Irma aftermath 2

We moesten ons melden bij een ticketbooth en hier konden we gelijk mee met de eerste boottour. Gelukkig maar want dit was capt. JR (deze hadden we vorig jaar ook en hij vertelde veel en informatief). We gaven aan dat we vorig jaar ook met hem hadden gevaren en dat we toen die zwarte beer gespot hadden. Deze ervaring kon hij zich nog goed voor de geest halen. Tijdens deze tour hebben we diverse gators gezien, vloog er een bald eagle over ons heen en hebben we heel hard gevaren door de grasslands.

airboatride 2 gator 1

airboatride 2 gator 2

airboatride 2 bald eagle

airboatride 2 gator 3

airboatride 2 gator 4

Helaas was het gras nu allemaal onder water door de hoge waterstand, maar het maakte de tocht niet meer spectaculair. Weer terug bij de sanctuary hebben we de alligatorshow gezien,

Charley

we hebben een alligator van 3 jaar mogen vasthouden. Oscar (zo heette deze alligator) heeft een pigmentprobleem en voor hem was het een geluk dat hij in gevangenschap geboren was, want in het wild had hij het niet overleefd. Oscar vond het fijn als je hem over zijn koppie aaide, dan lag hij echt te genieten.

Oscar 1

Oscar 2

Oscar 3

Oscar 4

Ook hebben we bij de otters gekeken, de Siberische tijgers (waar het vrouwtje krols was en we konden meegenieten van deze natuurlijke oerdriften) en de leeuwen.

otter

We kregen van Levi (één van de dierverzorgers daar) bijna een privé tour met verhalen over de dieren en hoe de voorbereiding op Irma was gegaan). Helaas heeft de sanctuary veel schade opgelopen, maar hadden ze nog voldoende ruimte om dieren van anderen op te vangen die nog meer schade hadden. Inmiddels was het lunchtijd en hebben we gezeten onder een parasol van onze lunch genoten. Na de lunch hebben we ons weer gemeld bij de ticketbooth voor het laatste onderdeel van de combo, namelijk de buggyride. Normaliter zou deze tour pas over een uur gaan, maar er werd er voor ons één tussen gevoegd. We moesten ons om 2 uur melden en kregen een privé tour van Jimbo. We waren er iets voor 2’en en moesten heel even wachten tot hij aan kwam rijden.

wachten op de buggyride

Buggyride 1

Tijdens deze tour hebben we alleen 2 baby alligators gezien en verder veel vogels.

baby gator

Ook Jimbo nam uitgebreid de tijd om te vertellen over dit deel van de tour. Ook tijdens deze tour zag je schade van Irma en stond het pad door het bos nog voor grote delen onder water.

Buggyride 2

Buggyride 3

Nadat de buggy weer op zijn plaats teruggezet was hebben we Jimbo bedankt en zijn we terug gelopen naar de auto. Onderweg terug naar het hotel zijn we gestopt bij Michaels en Petsmart (hier mochten we serieus een python vast houden en kregen we heel veel achtergrond informatie over deze slang).

slang 2

slang 1

Daarna zijn we nog even naar de naastgelegen Walmart gegaan en toen terug naar het hotel. Inmiddels was het al weer tijd voor het avondeten en hebben we dit keer voor de Cracker Barrel gekozen. Deze zit naast het hotel en konden we dus lopend naar toe. Het eten was heerlijk en ik vermoed dat we deze vakantie nog wel een keer hier gaan eten. Terug in het hotel zijn we ieder naar onze eigen kamer gegaan. Sjon en ik hebben nog even gekeken of er iets op de televisie was, maar helaas niet iets wat wij interessant vonden. Gelukkig zitten onze telefoons vol met games, dus hebben we ons evengoed vermaakt.