Voor de wasruimte hadden we een sleutel gekregen en als we het niet voor elkaar kregen om voor 9 uur alles klaar te hebben konden we deze de volgende ochtend inleveren. Het lukte ons inderdaad niet, want er stond maar één wasmachine en één droger. Nadat we de laatste keer drogen aangezet hadden, besloten we om de droger de volgende morgen leeg te halen.

Wij hadden per slot van rekening de sleutel. Het verslag en de foto’s waren al klaar, maar het uploaden hiervan wilde gisteravond niet lukken. Vanmorgen waren we vroeg wakker en hebben we direct de foto’s opgeladen en het verslag live gezet. Daarna zijn we naar de wasruimte gelopen en hebben onze was uit de droger gehaald. Al onze spullen bij elkaar gezocht en de koffers in de auto gezet. Helaas ging de receptie pas om 8 uur open en wij waren om half 8 al klaar. We moesten dus even wachten. Het was vannacht schijnbaar erg koud geweest, want de temperatuur in de auto gaf 49 Fahrenheit (9,4 graden Celcius) aan. Terwijl ik bij de receptie stond te wachten kwamen er steeds zwaluwen aangevlogen en vertrokken dan weer. Ik zag dat ze een nest daar hadden, maar hoorde geen jongen. Na een tijdje vertrouwden ze me en vlogen ze naar het nest toe. Ze waren nog in de opbouwfase en brachten takjes af en aan.

Zwaluw nest

zwaluwen

Om 8 uur ging de receptie open en nadat ik de sleutels had ingeleverd zijn we op pad gegaan. Had ik een paar dagen geleden al gezegd dat Del Rio de laatste grote plaats was. Nu is Marathon ook niet zo heel groot, maar tussen Del Rio en Pecos (hier hadden we onze volgende Walmart onderweg) was het bijna onbewoond. Maar wat ze hier dan wel weer hebben is een Target. Zo vreemd om dat ineens langs de weg te zien.

Target

Verder alleen maar bergen en een geweldig gebied om door te rijden. Onze eerste stop was Fort Davis. Hier wilden we naar een Statepark voor een wandeling, maar vlak daarvoor zat Fort Davis National Historic Site. We besloten om hier ook een bezoek te brengen. Dit fort was strategisch geplaatst op de route van San Antonio naar El Paso en moest de emigranten, de postkoetsen en vrachtkoetsen beschermen tegen de Apache indianen. Het heeft van 1854 tot 1861 hiervoor dienst gedaan. In 1861 zijn alle soldaten die daar gelegerd zaten opgeroepen om mee te vechten met de burgeroorlog. Wat het heel interessant maakte was de bugel die ieder kwartier speelde en de akoestiek tegen de bergen. We hebben hier een aardig tijdje rondgelopen en daardoor eigenlijk onze hele schema in de war gebracht.

fort davis national historical site

fort davis national historical site2

wildlife

Maar ach, we zijn op vakantie en zijn flexibel en passen het gewoon aan. Hierna zijn we alsnog naar de statepark gereden (hier zat tevens een campground). Na het betalen van de fee hebben we een trail uitgezocht en deze gelopen. Het was behoorlijk stijl klimmen en we zagen de auto steeds kleiner worden. Maar wat omhoog gaat moet ook weer naar beneden en gelukkig kwam dat moment ook. Het was een heerlijke wandeling.

Trail

Trail2

Trail3

Trail4

Hier kun je goed zien hoever we omhoog hebben moeten lopen

Trail5

Trail6

Weer terug bij de auto hebben we de Tom ingesteld op Pecos (hier zit een Walmart), waar we dan brood wilden halen. De bergen maakten plaats voor vlak landschap en de ja knikkers van de olieboeren. Helaas was dit een kleine Walmart en verkochten ze hier geen brood. Tenminste niet het brood wat wij zochten. Onze lunch werd daarom Dairy Queen, want dat was zo’n beetje het enige wat in de buurt zat. De temperatuur was inmiddels opgelopen naar 97 graden Fahrenheit (36,1 graden Celcius). Als laatste hebben we Tom ingesteld op ons hotel in Carlsbad. Was het rijden door de bergen en rotsen prachtig om te zien. De opslagtanks, de ja knikkers en de hoeveelheden vrachtwagens waren zeg maar gerust vreselijk om te zien. Ze waren druk bezig met pijpleidingen aan te leggen, op nieuwe plaatsen grondboringen aan het doen. Ze hadden zelfs op een plek de waterleiding geraakt en het water spoot daar uit.

Gesprongen waterleiding

Nadat we de grens van New Mexico gepasseerd waren, waren we niet alleen een uur terug in de tijd, maar werden de olieboerderijen (ik weet niet of dit de juiste benaming is, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet noemen) minder en kwamen hiervoor weer meer huizen en landbouw voor in de plaats.

New Mexico

Ons hotel hadden we snel gevonden en na het inchecken zijn we hier even naar de Walmart (dit keer gelukkig wel een grote Supercenter) gereden. De rest van de avond hebben we op de kamer wat televisie gekeken en wat gelezen. Morgen gaan we naar het Carlsbad Caverns National Park, waar we de grotten gaan bezoeken.