Omdat we ons al om half 9 bij Campbell River Whale Watching moesten melden hadden we voor de zekerheid onze wekker maar gezet. Dit bleek achteraf niet nodig, want voor de wekker geluid begon te maken was ik al wakker.

Voor het ontbijt zorgden we dat we al aangekleed waren zodat we na het ontbijt direct konden loskoppelen en terug naar de haven konden rijden. Om kwart over 8 parkeerden we onze huis op wielen bij de haven. Nadat we ons gemeld hadden kregen we een voucher voor een kop koffie. Terwijl we stonden te wachten raakten we aan de praat met een ander Nederlands stel die met een tent aan het trekken waren. Omdat wij ’s nachts de verwarming al zachtjes laten draaien vanwege dat het afkoelt geeft maar aan wat een die hards Alice en Cor zijn. Ze komen uit Friesland en zijn via Saskatoon (waar een broer van Cor woont) via Calgary, Banff, Jasper naar Vancouver Island gereden. De boot vertrok keurig even voor 9 uur en omdat we op de heenreis nog wat last van regen hadden en we op tijd bij Bute Inlet moesten zijn was er weinig aandacht voor andere zaken.

aan boord

Wel hoorden we onderweg van Jen, onze captain dat er vannacht hoog in de bergen de eerste sneeuw gevallen is en dat dit erg vroeg is voor het jaar. Nadat we de boot aan een andere boot hadden vast gemaakt en wij via deze andere boot aan de wal moesten klimmen werden we opgehaald door een busje en naar een soort van visitorcenter gebracht. Hier konden we nog een laatste sanitaire stop maken alvorens we naar de uitkijktorens en andere viewingpointen zouden gaan. Bij de eerste stop hadden we al meteen raak. Hier liep een moeder met 2 jongen, alleen was ze erg ver weg en liep ze eigenlijk bij ons vandaan. We hebben wel een paar foto’s, maar deze zijn wat wazig.

mama met 2 jongen

jong met zalm jong met zalm2

jong met zalm3

Hierna reden we naar een uitkijktoren en daar kwamen op een gegeven moment 2 grizzly’s voorbij.

in de uitkijktoren

nog een grizzly

Maar ook deze doken daarna de bossen in om zich niet meer te laten zien. We hebben nog een hele tijd staan wachten, maar helaas geen grizzly’s meer te bekennen.

wachten op de grizzlies

Omdat de tijd op het eiland beperkt is moesten we weer terug naar de boot. Gelukkig nam onze gids wel de tijd om op alle overige plaatsen te kijken, maar helaas ook hier geen grizzly te bekennen. Bij de boot kregen we eerst warme koffie/chocolademelk met een goed gevulde wrap, fruit en koekjes voordat we weer op de boot terug gingen.

onze boot

Nu scheen inmiddels lekker het zonnetje en nam Jen de lange route terug. Zo hebben we onderweg nog wat andere wildlife gezien, zoals zeeleeuwen, zeehondjes, Bald Eagles en dolfijnen. Heel veel dolfijnen.

zeeleeuwen nog meer zeeleeuwen

en nog meer zeeleeuwen

Bald Eagle

Op een gegeven moment zwommen de dolfijnen zelfs met onze boot mee, dit was echt een super geweldige ervaring, zo gaaf.

pacific white sided dolphin pacific white sided dolphin2a

pacific white sided dolphin a

Aan het eind kregen we nog een show met springende dolfijnen.

pacific white sided dolphin4 pacific white sided dolphin5

pacific white sided dolphin2

pacific white sided dolphin3 pacific white sided dolphin3a

Om precies 7 uur legden we weer aan in de haven bij het kantoor. Een trip die normaal 7 uur in beslag neemt, had dus nu ruim 10 uur in beslag genomen. In eerste instantie vonden we het wat teleurstellend, maar de lange boottocht nadien met de dolfijnen en andere wildlife heeft een hoop goed gemaakt. We hadden voor donderdag een Orka Whale Watch toer gereserveerd, maar omdat de orka’s inmiddels al richting Alaska zijn hebben we deze geannuleerd. Het is een hoop geld en als je dan geen orka’s ziet is het echt heel zonde. Dolfijnen hebben we inmiddels al genoeg gezien. We hebben de camper terug gereden naar de campground en daar hebben we een broodje gegeten. We waren te moe om het verslag te schrijven en om überhaupt naar de foto’s te kijken. Morgen willen we naar Kelsey Bay en hier een wandeling maken richting de Seymour Narrows. Als de tide goed is krijg je hier waterkolken omdat er zoveel water door een kleine doorgang moet.