Heel vertrouwd waren we vanmorgen rond 4 uur wakker en nadat we de reacties op de vorige dag hadden gelezen, zijn we onder de douche geschoven. Om 6 uur zaten we als eerste aan het ontbijt. Dit ontbijt was één van de betere. Met warme sausages, gebakken ei en wafels.

een deel van de ontbijtruimte  onze hotelkamer

Na het ontbijt zijn we eerst terug gegaan naar onze kamer en hebben we alle spullen opgeruimd en zijn we richting het Empire State Building gelopen. Dit is een paar blokken verderop, ongeveer 7 minuten lopen. We waren er om kwart voor 8 en hadden op dat moment 7 personen voor ons. Vanaf 8 uur mocht je naar boven en tegen de tijd dat het 8 uur was stond de rij al ver tot buiten. Hier ga je voordat je je ticket mag kopen eerst door een douanepoortje om te kijken of je geen kwaad in de zin hebt. Wij mochten gelukkig zonder problemen doorlopen. Bij de ticketverkoop heb je 2 soorten tickets. Eén voor alleen etage 86 en één voor etage 86 en etage 102. Wij kozen voor beide etages. We konden gelijk doorlopen naar de lift. De lift gaat het eerste stuk zo snel dat hij met 10 verdiepingen tegelijk omhoog gaat. Op de 80e etage moet je overstappen op een andere lift en deze brengt je dan naar de 86e verdieping. En wat je daar te zien krijgt is echt een heel groot WAUW gevoel.

Het wauweffect

Nadat we New York vanuit alle hoeken op de 86e etage hebben gefotografeerd zijn we naar de lift gegaan die ons naar verdieping 102 zou brengen.

Brooklyn Bridge  Central Park  het vrijheidsbeeld

Het uitzicht is hier net zo mooi als op verdieping 86, maar je kan net iets meer zien.

New York vanaf het Empire State Building

Ook hier hebben we heel veel foto's gemaakt en toen werd het tijd om weer terug te gaan naar de begane grond. Omdat het nog te vroeg was om al naar het Yankee Stadium te gaan zijn we eerst via een Gamestop winkel terug gegaan naar het hotel. Romy heeft vandaag voor het eerst haar eigen creditkaart gebruikt. Ze heeft namelijk bij Gamestop een Nintendo 3DS gekocht. Deze hebben we in het hotel ook snel opgeborgen, want onze kamer was nog niet opgeruimd. Nu werd het tijd om de metro richting de Bronx te zoeken voor ons bezoek aan het Yankee Stadium. Deze zat halverwege ons hotel en het Empire State Building. We hebben een 7 dagen Unlimited pass genomen, want elke rit kost $ 2,50 en een weekkaart $ 29,--. Terwijl je op de metro staat te wachten waan je je echt in één van de films waarbij de metro een rol speelt.

Metro

De rit met de metro was lang, want we gingen van de 34th Street naar 161th Street. De straten in New York die lopen van East River naar Hudson River, dus van links naar rechts worden Avenue genoemd, waaronder de beroemde Fifth Avenue. En de straten van boven naar beneden zijn de Streets. Wij zitten op 31th Street en het Yankee Stadium ligt aan de 161th Street. Als je op de 161th Street naar boven loopt stap je nog net niet in het stadion. Maar het scheelt niet veel. Eerst hebben we onze printje gewisseld voor echte kaartjes om de tour te doen en hierna hebben we bij McDonalds wat kipstukjes gegeten en wat te drinken. Om 10 voor 12 mochten we het Stadion binnen en zijn we eerst naar het museum gedeelte van de Yankees gegaan. Hier stond een muur met honkbalballen met handtekeningen. 60% van alle spelers hebben hier een gesigneerde bal. Verder stonden de kampioenbekers tentoongesteld en ook een oud stukje kleedkamer uit het oude stadion. De Yankees hebben namelijk vanaf 2009 een nieuw stadion, welke precies naast het oude stadion ligt. Na dit stukje museum zijn we naar een soort van memorial gelopen. Hier worden alle spelers die belangrijk zijn geweest voor de geschiedenis van de Yankees geëerd. Sommige van deze spelers zijn inmiddels overleden, andere niet. Als ze heel belangrijk zijn geweest wordt het rugnummer wat ze hadden voor altijd aan hen gekoppeld en niet meer gebruikt. Dit is hetzelfde bij Ajax, waar rugnummer 14 voor altijd aan Johan Cruijff is gekoppeld. Na de memorial zijn we het veld opgelopen en hebben we in de dug-out mogen zitten om te ervaren hoe dat is in zo'n groot stadion.

in het Yankee Stadium  In de dugout

Als laatste zijn we naar de kleedkamer van de spelers gelopen. Deze kleedkamer is luxer ingericht als mijn huis. Ze hebben allemaal een eigen laptop bij hun locker. We mochten hier helaas geen foto's maken, maar die gasten hebben het echt goed. De tour was hierna ten einde en kregen we nog een sleutelhanger als souvenir mee. We hebben de metro terug genomen richting Manhattan en zijn bij 59th Street uitgestapt. Dit is de halte van het Central Park. We wilden er eigenlijk even doorheen wandelen, maar het was daar zo ontzettend druk dat we dat maar niet gedaan hebben.

drukte in Central Park

We zagen op Broadway een soort van markt en besloten om die over te lopen. Deze markt is het best vergelijkbaar met de kraampjes in Amsterdam Centrum tijdens de Koninginnedag. Allemaal eetkraampjes en af en toe wat kraampjes met kleding. Aan het eind van de markt zijn we op een andere metrotraject gestapt en zijn op de halte vlakbij ons hotel uitgestapt. Voordat we naar onze kamer gingen heeft Romy bij Borders gekeken voor Mangaboekjes. Ze had wel wat gezien, maar wist nog niet exact welke ze wilde. We gaan van de week gewoon nog een keer. Borders ligt toch om de hoek. In onze hotelkamer aangekomen was het kamermeisje net onze bedden aan het opmaken waardoor we niet even konden rusten. Daarom zijn we maar naar de Manhattan Mall gelopen. Dit is ook 2 blokken verderop. Romy heeft hier weer een mooie feestjurk gepast en verder hebben we bij Old Navy wat kleding gekocht. Omdat we vanmorgen heel vroeg wakker waren begonnen we toch wat moe te worden en zijn we op zoek gegaan naar iets voor het avondeten. Het is een maaltijdsalade geworden. Dit wordt op een grappige manier bereid. Je kiest je slasoort, vervolgens kies je er 4 extra's bij zoals paprika, mais, gekookte ei en erwtjes. Dit wordt op een grote snijplank gehakt tot iets kleinere stukken. In een schaal wordt je dressing naar keuze erbij gedaan. Nu is je salade klaar en wordt het in een grote plastic bak gedaan en kun je nadat je betaald hebt natuurlijk het lekker gaan opeten. Zo heeft ieder zijn eigen salade. Je kunt daar ook op deze manier je eigen pasta en soep samenstellen. Na ons avondeten zijn we teruggelopen naar het hotel. Was onze eerste indruk van New York al fantastisch, het is nu alleen maar beter geworden. New York is echt een SUPER stad. Het weer zat vandaag ook lekker mee, het is rond de 22 graden geweest met een lekker zonnetje en dat is prima om door de stad te wandelen. Morgen gaan we naar het Vrijheidsbeeld en Ground Zero (hier hebben de Twin Towers van het WTC gestaan).