We zijn nu al een tijdje bezig om een route te verzinnen. Want we willen natuurlijk veel zien en niet te lange stukken rijden. We zijn uitgegaan van een planning van 3 weken. Mochten we langer vrij krijgen dan kunnen we natuurlijk altijd nog wat aanpassen. Het heeft veel gepuzzel en gereken gekost maar we hebben nu toch een route bedacht waar we een goed gevoel bij hebben. Het wordt alleen geen combinatiereis tussen Amerika en Canada, maar alleen Canada. De route ziet er als volgt uit:

route2

Dag 1:

Vliegen van Amsterdam met United Airlines via Chicago naar Calgary in Canada. Nadat we de auto opgehaald hebben rijden we naar ons hotel waar we gaan slapen.

vliegen heen

Dag 2:

Vanmorgen zijn we vroeg wakker, want dat zijn we altijd de eerste nacht. We willen vandaag wat sightseeing doen in Calgary. Dit houdt in een bezoek brengen aan de Calgary Tower en The Olympic Oval.

Calgary_Tower Olympic_Oval_8

Dag 3:

Onze eerste rit van deze vakantie. We gaan Calgary achter ons laten en rijden naar het Banff National Park. Dit is een rit van 126 kilometer en we doen hier ongeveer anderhalf uur over. Onderweg willen we stoppen in het plaatsje Banff zelf om daar even te kijken. En indien mogelijk met de gondola naar Sulphur Mountain.

sulphur mountain

Dag 4:

Voor vandaag staat er een ritje naar Lake Louise op het programma. En bij voldoende tijd en ruimte nog wat andere bezienswaardigheden in het Banff NP.

lake-louise

Dag 5:

Ook vandaag zijn we nog een dag in Banff en gaan een bezoek brengen aan het Yoho National Park. Dit Nationale Park ligt tegen het Banff National Park aan, maar ligt in de provincie British Columbia.

Yoho NP

Dag 6:

Hopen dat we een hoop mooie dingen hebben gezien in Banff. Want we gaan nu naar het volgende Nationale Park. Namelijk Jasper National Park. Onderweg hier naartoe maken we een stop bij Lake Peyto. De rit naar Jasper duurt ongeveer 3,5 uur en in die tijd leggen we 290 kilometer af.

peyto-lake-in-jasper-national-park

Dag 7:

We blijven vandaag in de buurt van Jasper zelf en gaan met de Jasper Tramway naar Whistler Mountain en eventueel wat in Jasper zelf de buurt verkennen.

JasperTram

Dag 8:

Vandaag gaan we naar Athabasca Glacier. Dit is een gletsjer waar je met een bus een tocht van 1,5 uur kan maken.

Athabasca_Glacier2

Dag 9:

We gaan vandaag Alberta verlaten en gaan naar British Columbia. Dit is een rit van 358 kilometer Dit is een rit van bijna 4 uur en 318 kilometer. Om hier te komen moeten we langs de hoogste berg van de Canadese Rockies, namelijk Mount Robson. Deze berg heeft een hoogte van 3954 meter. We overnachten in Clearwater.

Mount Robson

Dag 10:

Een bezoek aan het Wells Gray Provincial Park staat er voor vandaag op de planning. In dit park heb je de meeste kans om beren in het wild tegen te komen. Wat dan ook het doel is van het bezoek aan het Wells Gray Provincial Park.

beren in Canada

Bald Eagle in Canada

Dag 11:

Omdat de volgende stop niet zo heel ver van Clearwater ligt, namelijk 123 kilometer en anderhalf uur verder, kunnen we 's morgens eerst nog het Wells Gray Provincial Park in en daarvandaan naar Kamloops rijden.

Kamloops

Dag 12:

Vandaag gaan we de langste rit van deze vakantie maken en brengt ons naar Qualicum Beach op Vancouver Island. Dit is een rit van ruim 6 en half uur en in die tijd leggen we 484 kilometer af, maar hierin zit ook een boottocht van 1,5 uur. Dus de rit is hierdoor gebroken en kunnen we even de benen strekken en wat lopen.

bc_ferry

Dag 13:

Vandaag blijven we in Qaulicum Beach en gaan we daar wat in de omgeving kijken of gewoon een rustdag op het strand.

QualicumBeach QualicumBeach2

Dag 14:

We gaan richting het noorden op het eiland, namelijk naar Campbell River.  Voor deze rit nemen we niet de hoofdweg, maar de weg die langs het strand gaat. De route is dan korter maar duurt wel langer, bijna 2 uur. Als we onderweg wat zien zwemmen dan kunnen we stoppen om foto's te nemen. We komen vroeg aan in Campbell River en willen vandaag ook nog naar Elk Falls Provincial Park.

1593735-Elk_Falls_Provincial_Park_Campbell_River_BC-Campbell_River

Dag 15:

Ook vandaag blijven we in Campbell River en hebben als doel vandaag naar het Strathcona Provincial Park te gaan.

Strathcona1 Strathcona2 Strathcona3

Dag 16:

Vandaag gaan we verder naar het noorden, namelijk naar Telegraph Cove. Om hier te komen zijn we 2,5 uur aan het rijden en hebben dan 202 kilometer gereden.

Telegraph cove1

Dag 17:

Vandaag gaan we weer op een boot. We gaan namelijk Whale Watching doen. Of te wel walvissen in het wild bekijken. We moeten ons op dit moment nog gaan verdiepen in de tijden en de mogelijkheden.

orca's telegraph cove orca's bij Telegraph Cove

Dag 18:

Vandaag hebben we de ruimte om eventueel nog een keer met de boot te gaan of om met een kano tussen de orca's te varen. Of een rustdag. We hebben deze dag in ieder geval nog niet helemaal ingevuld.

orcafamily

Dag 19:

Na de 3e overnachting in Telegraph Cove gaan we weer terug richting het zuiden. En overnachten in Nanaimo. Dit is een vrij lange rit, want dit is terug naar de haven Departure Bay. Om hier te komen moeten we 353 kilometer afleggen en de verwachting is dat we hier 4 uur en een kwartier over doen. De rest van de dag gaan we de stad Nanaimo verkennen en misschien wel shoppen.

Nanaimo1

Dag 20:

Afhankelijk van hoe gezellig en leuk Nanaimo is willen we deze dag eventueel ook een stukje met de boot en dan varen naar Newcastle Island Provincial Marine Park.

Nanaimo2 newcastle1

Dag 21, 22 en 23:

We gaan het eiland verlaten en terug naar het vaste land van Canada. Terug naar Vancouver.  Dit is maar een kort stukje van 100 kilometer. Alleen door de boot doen we er ruim 2 uur over. Nu willen we de boot van half 9 hebben, zodat we alvast wat kunnen bekijken in Vancouver. We willen bijvoorbeeld het Stanley Park een bezoek brengen, over de Lynn Canyon Suspension Bridge lopen en wat shoppen in een mall of downtown.
lynn canyon suspension bridge Stanley_Park,_Totem_Poles

Dag 24:

Vandaag gaan we richting het vliegveld om de terugreis met United via Chicago naar Amsterdam te doen. We hopen dat we een mooie vakantie met veel indrukken en wilde dieren (orka's, walvissen, bultruggen, bruine beren, zwarte beren, grizzlyberen, adelaars, herten, vossen en ga zo maar door) achter de rug hebben