Als eerste zal ik wat vragen beantwoorden die we in de loop van de tijd gekregen hebben. We gaan 15 juli naar Orlando en daar blijven we tot 26 juli. 27 juli komen we rond half 12 aan op Schiphol. Het tijdsverschil tussen Nederland en Amerika is aan de oostkant waar wij nu zitten 6. In Nederland is het 6 uur later als in Amerika. Dus 8 uur 's avonds in Nederland is 2 uur 's middags in Amerika.

De huizen in Charleston zijn gewoon bewoond. In sommige huizen wonen gezinnen, andere huizen zijn onderverdeeld in appartementen. De huizen variëren in prijs van bijna 2,5 miljoen voor een heel huis tot een half miljoen voor een 2 slaapkamer appartement.

Vanmorgen was het eindelijk gelukt om op tijd op staan, zodat we de toer van 9.30 uur konden doen naar Fort Sumter. Om precies 9 uur waren we bij de ticketbalie van de toer naar Fort Sumter.

boot

De boottocht was heerlijk en er stond een heerlijk briesje. Er zwommen dolfijnen om de boot. Echt een heerlijk dagje om te varen. Bij Fort Sumter aangekomen, kregen we eerst een stukje geschiedenisles te horen over Fort Sumter. Dit was heel interessant en het maakte het rondlopen door het Fort veel levendiger.

Fort Sumter Fort Sumter6

Fort Sumter

Fort Sumter, in de haven van Charleston, South Carolina, is de plaats waar de Amerikaanse burgeroorlog begon, tijdens de Slag om Fort Sumter van 12-13 april 1861, tijdens een 34 uur durende bombardement.

Fort Sumter is genoemd naar generaal Thomas Sumter, een held uit de Amerikaanse Revolutie. Het fort werd gebouwd na de Oorlog van 1812 als één in een serie fortificaties langs de zuidelijke kust van de Verenigde Staten, om de haven van Charleston te verdedigen. De bouw begon in 1829 en was nog niet voltooid in 1860, toen het de burgeroorlog begon.

Fort Sumter2 Fort Sumter4 Fort Sumter5

Fort Sumter is niet op een eiland gemaakt, maar 70.000 ton graniet werd aangevoerd vanuit New England om een fundament te maken op een zandbank in de ingang naar de haven van Charleston. Het fort had vijf zijden, had bakstenen muren van 1,5 meter dik, was ca. 60 meter lang en stond 15 meter boven het laagwater-punt. Het was ontworpen om 650 man en 135 kanonnen in drie lagen te huisvesten, maar zoveel bevatte het fort nooit. De grootste hoeveelheid mensen die op het Fort aanwezig waren tijdens de burgeroorlog was 85.

Fort Sumter3

Op 26 december 1860, vijf dagen na de verkiezingen waarin Lincoln gekozen was tot president, en nadat South Carolina zich had afgescheiden van de Verenigde Staten, verliet U.S. Army majoor Robert Anderson (zij waren voor de Union) het onverdedigbare Fort Moultrie en verplaatste zijn twee compagnieën (85 manschappen) van de 1st U.S. Artillery naar Fort Sumter. Deze was tot op dat moment onbemand omdat het nog niet klaar was en dus makkelijk in te nemen. In de daaropvolgende maanden werden herhaalde oproepen door de Zuidelijke brigadegeneraal P.G.T. Beauregard (die tijdens zijn opleiding bevriend was geraakt met majoor Anderson op Westpoint) tot capitulatie genegeerd, terwijl Noordelijke pogingen om het garnizoen te bevoorraden faalden.

Op 12 april 1861, om 04.30 uur 's ochtends openden de Zuidelijke batterijen het vuur, recht op het fort, en hielden dat 34 uur lang vol. Het garnizoen beantwoordde het vuur, maar zonder veel effect, omdat majoor Anderson niet toestond om kanonnen te gebruiken (omdat die teveel kans liepen door het Zuidelijke kanonvuur geraakt te worden). Op 13 april gaf het fort zich over en werd geëvacueerd. Er waren geen doden of gewonden gevallen. Majoor Anderson wilde alleen vertrekken onder het geluid van 100 kanonschoten en bij de 47e kanonschot ging er iets fout en werd de soldaat Daniel Hough gedood door een voortijdig afgaande kanon. Hij is de enige dode van deze eerste aanval.

Na een uur werden we weer terug geroepen naar de boot en moesten we het Fort weer verlaten. Ook de terugvaart was heerlijk en weer werden we vergezeld door dolfijnen.

aan boord dolfijnen

Bij de haven hebben we nog even door het museum gelopen die daar was en daarna zijn we met de auto wederom door het oude gedeelte van Charleston gereden. Gisteren was namelijk de batterij van de videocamera leeg en nu konden we mooi alsnog wat filmen. Hierna zijn we naar het hotel terug gereden en hebben daar eerst op de kamer een broodje gegeten. Omdat het nog erg vroeg was zijn we naar de Citadel Mall gegaan.

Mall

Deze mall is niet zo leuk als de Florida Shoppingmall, maar we hebben er toch een aardig tijdje door gebracht. We hebben eindelijk onze eerste blizzard van deze vakantie bij Dairy Queen gekocht. En verder hebben we alleen maar rondgelopen.

schoenen passen

Na het bezoek aan deze mall zijn we wederom naar Piggly Wiggly gereden voor ons avondeten. In de omgeving van het hotel zitten niet veel restaurants van onze gading en we hadden alle 4 trek in een magnetron maaltijd. Het voordeel hiervan is dat het niet te veel is, waardoor je niet met een volle buik rondloopt. Maar het is wel genoeg om vol te zitten. De rest van de avond hebben we op onze kamer naar House gekeken en naar SVU. Morgen gaan we Charleston achter ons laten en gaan we naar de volgende staat, namelijk Georgia. Hier gaan we slapen in Savannah. Maar voordat we daar heen gaan, brengen we een bezoek aan de Wormsloe plantation.