Vanmorgen waren we iets later wakker mede door het late tijdstip dat we erin lagen. We moesten om 9 uur bij de fietsenverhuur (dit was een tip van Harry, onze reisagent) zijn, dus moesten we opschieten. Stelde het ontbijt gister al niet veel voor, vandaag was het zo mogelijk nog minder. Er was nu geeneens een gekookt ei aanwezig. Alleen maar bruin brood met jam. Maar goed het vult en dat is het belangrijkste.

Om half 9 gingen we op pad om met de metro naar het fietsenverhuur te gaan. We kwamen daar om 9 uur aan en na ongeveer een kwartier wachten hadden we alle 4 een fiets. Het fietsen door Washington DC is super geweldig en je ziet veel meer als met een trolleytour. Onze eerste stop was het witte huis.

bij het Witte huis

Hierna zijn we naar het World War II memorial, het Korean Memorial en het Lincoln Memorial gereden.

WWII Memorial Lincoln Memorial

Nu was het tijd om richting het Washington Monument te gaan, want om 11 uur hadden wij onze tour in het Washington Monument.

Washington Monument

Het Washington Monument staat in de stad Washington D.C.. Het werd opgericht voor de eerste Amerikaanse president, George Washington en werd ontworpen door Robert Mills. Met een hoogte van ruim 169 meter is het Washington monument de hoogste obelisk ooit gebouwd. Het is gemaakt van marmer, graniet en zandsteen. Het monument maakt deel uit van de zogenaamde National Mall, die zich uitstrekt van het Capitool tot aan het Washington Monument.

De constructie van het monument is gestart in 1848, maar het werd pas voltooid in 1884, bijna 30 jaar na de dood van de architect. De vertragingen werden veroorzaakt door een gebrek aan middelen en doordat inmiddels de Amerikaanse Burgeroorlog was uitgebroken. Als gevolg van de vele vertragingen in de bouw van de obelisk werden verschillende marmersoorten gebruikt voor de bovenste helft en de onderste helft. Hierdoor is nog steeds een verschil in kleur te zien tussen de boven- en onderkant (op een hoogte van 45 meter), dat de oorspronkelijke constructie onderscheidt van de voltooiing in 1876.

Het monument is voor het publiek toegankelijk. Een lift neemt de bezoekers mee naar de top van de obelisk waar in alle vier de wanden vrij kleine (ca. 1 m2) ramen zijn aangebracht.

Om precies 11 uur gingen we met de lift naar boven en konden we door de kleine raampjes heel Washington zien.

Witte huis vanuit WM Capitool vanuit WM WWII Memorial en Lincoln Memorial vanuit WM

Jefferson Memorial vanuit WM

Na ongeveer een kwartier gingen we weer met de lift naar beneden en zijn we weer op de fiets gestapt richting het Capitool.

Capitool

Hier hebben we even met onze voeten in het water gezeten, heerlijk genieten van alles om ons heen. Zo kwam er een bus vol met Japanners aan en na een kwartier werd er geroepen dat ze weer naar de bus toe moesten want ze gingen naar de volgende bestemming. Het is een manier van vakantie vieren, maar ik doe het toch liever op mijn eigen tempo. Nu werd het voor ons tijd om richting de Archives te fietsen. Daar aangekomen konden we onze fietsen niet op een fatsoenlijke manier kwijt en de rij bij de Archives was zo ontzettend lang en het was ondertussen al ver over de lunchtijd, dat we besloten om niet in de rij te gaan wachten, maar ergens te gaan lunchen. Na de lunch hebben we onze fiets terug gebracht en zijn met de metro terug gegaan naar het hotel. Rond een uur of 4 waren we terug in het hotel en hebben de rest van de dag rustig aan gedaan. Morgen gaan we Washington achter ons laten en gaan we via Richmond naar Williamsburg.

Doel van de dag Met de metro naar de fietsenverhuur en fietsen door Washington, uitzicht bewonderen vanuit de Washington Monument